ACHTERGROND

Naomi ontwikkelde tijdens de coronacrisis het platform Share2Help.nl

Hoe doe jij je werk als zzp'er in de 1,5-metersamenleving?

Organiseer eens een 'spar-sessie' met je ‘collega-zzp’ers en praat over de mogelijkheden in jullie branche of sector. Dat geeft nieuwe ideeën en inzichten waarmee je deze crisis met energie te lijf kunt gaan!

Nog geen maand geleden had niemand er ooit van gehoord, de 1,5 metereconomie. Inmiddels zitten we er middenin en heeft het kabinet aan alle sectoren gevraagd een plan te maken over de toekomst van de sector. Hoe kun je als zelfstandige je werk doen in de ‘nieuwe’ 1,5 metereconomie? Hoe gaat ons land eruitzien als ook wij als zzp’ers ons leven en werk op 1,5 meter afstand moeten doen?

Het is nog steeds niet goed bekend hoe we (ook economisch gezien) precies uit de intelligente lockdown komen, maar het is duidelijk dat onze onderlinge afstand van 1,5 meter bij elke verlichting van de maatregel een keiharde voorwaarde is. En dat heeft nogal wat consequenties. De wereld zoals we die kenden, komt niet meer terug – althans, voorlopig niet in elk geval. Want tot er een werkend vaccin is, zullen we hiermee moeten leven, zeggen virusdeskundigen. Dat betekent in het gunstigste geval een jaar, en realistisch gezien misschien wel twee jaar. Daarom heeft het kabinet aan alle sectoren gevraagd om na te denken over de manieren waarop zij zich aan kunnen passen aan de nieuwe 1,5 meter-samenleving. Net zoals supermarkten, benzinepompen en winkeliers hun dagelijkse manier van werken en het omgaan met hun klanten inmiddels al hebben aangepast, zullen we dat als hele samenleving moeten doen. Anders Dat betekent tegelijk dat voorlopig niets nog gaat zoals het voor 12 maart ging en sommige dingen gewoonweg zelfs helemaal niet meer kunnen. Denk aan voetbalwedstrijden met veel en dicht op elkaar staand publiek, of festivals en drukbezochte markten… en wat te denken van een bar of discotheek? Deskundigen hebben al berekend dat bedrijven in de horeca, theaters, drukbezochte musea en sportwedstrijden in de nieuwe 1,5 meter-samenleving gemiddeld op 20% tot 25% van hun eerdere aantal bezoekers moeten gaan rekenen. Dat lijkt een flinke aderlating voor veel bedrijven en het is maar de vraag of deze ondernemers dat overleven. Hoe bereid je je voor op de ‘nieuwe’ toekomst? Veel ondernemers zetten alle zeilen bij om overeind te blijven. Tegelijkertijd is duidelijk dat de oude werkelijkheid niet meer terugkomt. Hoe bereid je je zzp-onderneming voor op deze nieuwe, maar onzekere toekomst? Ga maar eens na wat er de afgelopen maanden met jezelf gebeurd is? Hoe reageerde je op het heftige nieuws over de pandemie? Het helpt je als je een stapje terug doet en opnieuw met een frisse blik naar jezelf en je bedrijf kijkt. Wat hoort bij jou? Wat is typerend voor jou? En welke kennis en kunde bezit je? En kun je -met dat in je achterhoofd- eventueel nieuwe markten aanboren? Of creëer je ‘nieuwe’ toekomst Probeer je onderneming toekomstbestendig te maken. Hoe gaan je klanten -en wellicht ook hun klantenkring- om met de crisis? Overweeg al deze zaken en vorm op basis daarvan je eigen visie en plan. Houd wel in je achterhoofd dat we de grootste klap van de crisis nog niet gehad hebben. Helaas gaan heel veel bedrijven en ondernemingen het niet redden en de economie krijgt het enorm te verduren. Dat is niet pessimistisch, maar realistisch. Veerkracht Juist omdat de toekomst zo onzeker is, vraagt dat nogal wat van je veerkracht en flexibiliteit. Het kan helemaal geen kwaad om aankomende weken even de hand op je knip te houden en eens goed te kijken naar de kosten die je maakt. Wellicht kun je hier en daar best wat bezuinigen en snijden in je kosten. Probeer de vaste kosten die je hebt ook zoveel mogelijk te flexibiliseren. Daarmee kun je sneller actie ondernemen als dat nodig is en waar mogelijk bijsturen. Bekijk en onderzoek nieuwe markten De nieuwe 1,5 meter-werkelijkheid zoals die vanaf nu geldt, kan tegelijk betekenen dat je de toekomstplannen van je onderneming met 180 graden moet veranderen. Denk aan je zzp-collega’s in de horeca en de entertainmentbranche. Veel van hen hebben in de afgelopen maand hun markt compleet weg zien vallen, of hebben hun concept radicaal aan moeten passen. Zoals bijvoorbeeld het twee sterrenrestaurant, waar nu afhaalmaaltijden bereid worden en ook bezorgd wordt. Dat had begin 2020 nog niemand voor mogelijk gehouden, maar deze ondernemers hadden gewoonweg geen keus. Durven loslaten en nieuwe markten en klanten aanboren, is het enige advies hierin. Vraag hulp en overleg met je zzp-collega’s Bij FNV Zelfstandigen zien we het ook: ondernemers die elkaar helpen in deze crisistijd. Dat lijkt wel sneller en makkelijker te gebeuren. Het versterkt het overlevingsgevoel en geeft nieuwe energie. Wees niet bang om je collega’s om hulp of raad te vragen. En doe dat gerust via social media als LinkedIn of Facebook. Wees transparant en open, dat komt ook je gunfactor ten goede. Tenslotte is het misschien een idee om eens met je ‘collega-zzp’ers’ te sparren over mogelijkheden in jullie branche of sector. Dat geeft nieuwe ideeën en inzichten waarmee je deze crisis met energie te lijf kunt gaan! FNV Zelfstandigen heeft een aantal protocollen van branches waarin zelfstandigen werken, voor je op een rijtje gezet. Je kunt onze brochure met protocollen downloaden in het Kenniscentrum van FNV Zelfstandigen.

Helaas gaan heel veel bedrijven en ondernemingen het niet redden en de economie krijgt het enorm te verduren. Dat is niet pessimistisch, maar realistisch.

Deel deze pagina