20/28
  • Pages
  • Editions

INTERVIEW

'GENIET NOOIT MET MATE'

Marloes Floor (37) is professioneel verrasser en organiseert graag

Tekst & foto's: De Schrijffabriek

'IK KIJK NAAR WAT BIJ MENSEN PAST EN STUUR DAN ENVELOPPEN DIE ZE TIJDENS DE VERRASSING ÉÉN VOOR ÉÉN OPEN MOGEN MAKEN'

Marloes Floor heeft als zzp’er haar werk gemaakt van het verrassen van mensen. En ondanks dat ze niet met ondernemersbloed geboren is en haar ouders altijd waarschuwden voor zo’n “onzeker en spannend” bestaan, draait ze met Floor Verrast sinds bijna drie jaar een florerend bestaan als zelfstandig ondernemer.

‘Ik kom uit een traditioneel gezin. Met een vader met een vaste baan en een moeder voor mij thuis was. Sinds dat ik klein was, organiseerde ik al graag dingen met en voor anderen. Als puber hoste ik onze eigen FloorVilla party’s en als er een feestje was stond ik vooraan.’

Evenementenbranche

Het was Marloes duidelijk: ze wilde ‘iets’ gaan doen in de evenementensector en ging HBO Facility Management aan het Saxion in Deventer studeren. ‘Ik deed mijn stage op Aruba, bij een evenementenbureau en dat was fantastisch. En om te ontdekken hoe het was bij een totaal ander bedrijf, deed ik mijn afstudeeronderzoek bij de OHRA. Dat bleek helemaal niet zo saai en stoffig te zijn als ik dacht. Ik bleef er ruim acht jaar hangen.’

Plezier creëren

Marloes woont sinds 2007 in Arnhem, met man en twee kinderen van drie en vijf jaar. ‘Ik had het op zich prima naar mijn zin als facilitair projectleider, maar na een jaar of acht begon het te knagen. Ik miste het om ècht plezier voor mensen te creëren. Toen ik daar op een avond eens met een vriendin in de kroeg over zat te filosoferen, vroeg ze of ik niet iets moest gaan doen met al die persoonlijke verjaarscadeaus die ik altijd geef en de gekke uitjes die ik altijd voor vrienden verzin. Ik pakte inderdaad ook altijd wel uit op verjaardagen en feestjes. Zo ontstond het idee voor Floor Verrast.’

Dagverrassingen

‘Ik besloot al snel om een dag per week minder te gaan werken en zette - puur als hobby - Floor Verrast op. Ik wilde ook niet stoppen met m’n vaste baan, want vond ook dat ik die zekerheid echt nodig had. Ik maakte een website en vroeg een blogger of zij iets over mij wilde schrijven. Op de dag dat ik live ging kwam haar blog ook uit. Dat werd binnen no-time zo’n succes! Ik kreeg in de drie weken na haar blog bijna 100 aanvragen voor verrassingen binnen! Terwijl ik op twee hoopte. Dat klinkt misschien leuk, maar ik was er helemaal niet op voorbereid. Onze dochter van nu vijf jaar, was net geboren en het was heel druk. Ze was vaak ziek en dat kostte heel veel aandacht en tijd.’

Teveel

‘Na drie weken heb ik alle aanvragen dichtgezet en m’n social media op slot gedaan. Het was teveel. De meeste aanvragen waren voor een complete verrassingsdag en een aantal voor een compleet nachtje weg. Veel werk want alle verrassingen zijn maatwerk, samengesteld aan de hand van een vragenlijst die mensen vooraf in moeten vullen.'

‘En natuurlijk bezocht ik vooraf zelf alle plaatsen waar ik mensen naartoe stuurde. Want ze moesten wel aan mijn kwaliteitseisen voldoen. En dat was nogal wat werk met de 100 maatwerk aanvragen. Gelukkig zaten daar ook veel cadeauvouchers bij en een aantal mensen boekte lang vooruit. Dat gaf wat lucht.’

€ 5 per aanvraag verdiend

‘Die 100 heb ik uiteindelijk kunnen verwerken, maar weet achteraf niet meer hoe ik dat gedaan heb. Gelukkig was iedereen tevreden en kreeg ik heel aardige en enthousiaste reacties. En ik vond het leerzaam, maar het stond niet in verhouding met de hoeveelheid tijd die het me gekost had. Als ik per aanvraag vijf euro verdiend heb, is het veel.’

Burn-out

Marloes’ dochtertje werd in die periode steeds zieker. ‘Ze had een heel erge vorm van eczeem', vertelt Marloes. ‘Altijd jeuk, sliep niet en huilde de hele dag. Dus die eerste anderhalf jaar waren heel zwaar. Daarna ging het gelukkig steeds beter met haar. Al met al een heel pittige tijd, voor haar natuurlijk, maar ook voor mijn man en mij. Ik kwam in een burn-out terecht. Vooral niet slapen was killing.’

Echt blij

‘In die periode dat ik thuiszat ben ik gaan nadenken over wat ik wilde doen waar ik ècht blij van word. En hoewel een burn-out heel zwaar en pittig is, is het cliché ook waar: het verplichtte me om aan mezelf te gaan werken. Ik ben eigenlijk heel dankbaar dat ik het mee heb mogen maken. Want ik ben liever voor mezelf en m’n omgeving geworden. En een carrière, of een volgende stap als leidinggevende interesseerde me eigenlijk niet meer zoveel. Op het moment dat ik mezelf de vraag stelde waar ik nu écht blij van word, was het enige antwoord daarop: van andere mensen blij maken. Ik wil mensen plezier geven en laten genieten in het nu op een bijzondere en luchtige manier. Door mijn burn-out heb ik de keuze durven maken om echt met Floor Verrast verder te gaan.’

Slechte timing

Marloes voegde daad bij woord en stopte met haar baan in loondienst. Nadat ze zwanger werd van hun tweede is ze echt met Floor Verrast aan de slag gegaan.

Marloes: ‘Ik startte in het najaar van 2019, officieel en fulltime met Floor Verrast. Een nogal slechte timing bleek later, vanwege corona en de lockdowns die elkaar opvolgden. Ik was van plan om vanaf maart 2020 helemaal los te gaan en had best wat aanvragen staan. Die kon ik allemaal weer annuleren. Ik ben me in de coronatijd gaan richten op verrassingen voor thuis, zowel zakelijk als particulier. Dat lukte heel goed. Met bijvoorbeeld een zangeres die via Zoom een privé optreden verzorgde, een uitgebreid diner thuis of een online goochelshow met een borrelbox, samengesteld door een cateraar.’

Geen financiële steun

Marloes kon geen aanspraak maken op overheidssteun, omdat haar bedrijf pas een paar maanden bestond. ‘Ik had geen cijfers van eerdere jaren en ons gezinsinkomen was niet voldoende. Best een uitdaging en financieel echt spannend voor ons gezin. Achteraf hebben we het prima gered en ondanks dat het financieel soms best stressvol was, was het ook een heel leuke periode. We gingen naar mogelijkheden kijken die er wel waren. Mensen hadden opeens ruimte en ideeën voor andere concepten en stonden daarvoor open.’

Pubquiz

‘Met een restauranteigenaar die ook ineens geen werk, had ontwikkelden we een online pubquiz. Dat was voor mij een ingang bij meerdere grotere bedrijven als Danone, Shell, RB, diverse gemeentes en de Belastingdienst. Die pubquiz verzorg ik nog steeds, naast Floor Verrast. Het past nog steeds helemaal binnen mijn missie om meer plezier te creëren. Ik heb een aantal fantastische quizmasters en het wordt nog steeds als een feestje ervaren. Wel lekker dat het nu ook gewoon live kan!’

Uitje

Inmiddels weten bedrijven Floor Verrast steeds beter te vinden. ‘Dat gaat vaak via via,’ vertelt Marloes. ‘En ik doe nu ook weer veel meer compleet verzorgde weekendjes. Mensen waren sinds de laatste lockdown best angstig en wilden heel graag last minute boeken. Dat kan bij mij niet, want ik heb minimaal drie weken nodig voor de planning. Alles is maatwerk en dat vergt wat voorbereidingstijd. Ik kijk naar wat past bij mensen en stuur dan enveloppen die ze tijdens de verrassing één voor één open mogen maken. Zo komen ze er langzaam achter waar ze naartoe gaan Als iets zonder overnachting is, maak ik wel eens een uitzondering en kijk ik wat er mogelijk is op korte termijn. Zo belde Strukton eens ‘s morgens met de vraag of we voor die middag wat konden regelen. Dat was even snel schakelen maar dat is gelukt.’

‘PLEZIER KAN ZO'N GOEDE UITWERKING HEBBEN OP JE GEMOEDSTOESTAND'

'MIJN TOEKOMSTDROOM? NÓG MEER MENSEN VERRASSEN!'

Marloes: ‘Inmiddels heb ik nu iemand die me een paar uur per week ondersteunt, maar ik wil heel graag nog verder groeien. M’n droom is vier of vijf mensen in dienst en actief blijven voor zowel de particuliere als de zakelijke markt.'

'Ondanks dat het financieel gezien wellicht het meest lucratief is alleen op de zakelijke markt te focussen. Maar ik vind de particuliere markt ook zo leuk, met de reacties die ik krijg. Ik vind het heel waardevol om dat te blijven doen. En dan wil ik er een stichting bij, zodat ik daarmee de mensen die vanwege gebrek aan financiën, of die ik vanwege gezondheidsredenen niet kan verrassen, ook kan bedienen en financieel tegemoet kan komen. Zo kan ik nóg meer mensen verrassen!’

Wil je je ook laten verrassen door Marloes? Een verzorgd nachtje weg, een verrassing thuis, een bedrijfsfeest of bijvoorbeeld een kerstpakket als verrassing bestellen? Neem eens een kijkje op www.floorverrast.nl.

'WAT FLOOR VERRAST PRECIES DOET?'

‘Ik ben professioneel verrasser. Wil je een verrassing ergens in Nederland? Dan kan ik het regelen!’

Om mensen wat duidelijkheid te geven heb ik pakketten gemaakt. Zo heb je verrassingen voor thuis. Dat zijn vaste pakketten met twee verschillende prijzen. Mensen vullen vooraf een uitgebreide vragenlijst in en krijgen op basis daarvan een pakket thuisgestuurd. Dat kan spellen bevatten, of een cacaoceremonie, creatief aan de slag gaan of een wijnproeverij zijn. Altijd op maat.’ ‘Daarnaast organiseer ik verrassingsweekenden. Met hetzelfde idee en met drie prijscategorieën en ik regel specials. Zo mag ik binnenkort een middagprogramma regelen voor een stel dat gaat trouwen. En ik heb ik laatst een feest geregeld voor iemand die 50 werd, waarbij zowel zijzelf, als alle gasten geen idee hadden wat ze gingen doen. Daarvoor verstuur ik de uitnodiging en geef ik alleen aan hoe laat de gasten de eerste envelop mogen openen, zo komt iedereen gelijktijdig op de juiste plek aan. En er zijn de zakelijke events. Dat zijn vooral dagjes, maar soms ook met een nachtje erbij met het hele team.’

‘Een nieuwe markt waar ik meer mee wil gaan doen zijn kerstpakketten. Daar kan zoveel meer mee dan vaak nu gebeurt. In combinatie met de cateraar die alles vers voor mij bereidt en vacumeert, insealt of weckt zijn onze pakketten van een hogere kwaliteit dan de standaardpakketten die je bij de groothandel koopt.’

Deel deze pagina