INTERESSANTE DOWNLOADS

Op deze pagina vind je interessante downloads, gratis voor jou als lid van FNV Zelfstandigen!


JURIDISCHE CONTRACTEN VOOR ZZP'ERS

Eén van de zaken, waar je als zelfstandig ondernemer mee te maken krijgt, is een contract. Want succesvol ondernemen kan alleen als je de zaken goed regelt, ook juridisch. Een goed opgesteld contact beschermt je bedrijfsbelang, vooral in het geval van een meningsverschil met een klant of leverancier.

Wat staat er in een contract? Het belangrijkste in het contract is de beschrijving van het product of dienst, dat je aanbiedt, de prijs en de aanvaarding door de klant. Verder staan er vaak afspraken in over:

  • de duur van het contract;
  • de opzegtermijn;
  • de levering;
  • de gevolgen bij het niet nakomen van verplichtingen;
  • de betalings- en incassotermijn;
  • de garantie;
  • de onderhoudsverplichtingen.

Via de button rechts en via deze link download je de brochure 'Start met een contract'.

image

BETAALT JE KLANT NIET? 10 TIPS!

Wist je dat 85 procent van de zelfstandig ondernemers te maken krijgt met wanbetalers, oftewel opdrachtgevers die hun facturen te laat of zelfs helemaal niet betalen? Daarmee is wanbetaling het grootste schrikbeeld van de zzp’er. In totaal staat er voor zo’n 720 miljoen euro aan rekeningen open bij hen. Mocht dit je eens overkomen, gebruik dan de tips uit onze handige brochure om toch je geld te krijgen.

Controleer de betalingstermijn De betalingstermijn is standaard 30 dagen. Dat geldt zowel voor particulieren als bedrijven onderling (B2B). Een kortere termijn afspreken mag natuurlijk ook. Dat doe je dan via een contract of je algemene voorwaarden. Bel je klant op Heb je binnen 30 dagen, of binnen de afgesproken termijn je factuur nog niet betaald gekregen, bel dan je klant op, of stuur een vriendelijk mailtje. Het kan natuurlijk zijn dat je factuur per ongeluk kwijt is geraakt. Stuur een aanmaning Blijft de betaling dan nog steeds uit, stuur dan een aanmaning waarin je een datum aangeeft wanneer het geld overgemaakt moet zijn. Als je zeker wilt weten dat je aanmaning aankomt, kun je de brief beter aangetekend versturen en vragen om een ontvangstbevestiging. Zo ben je juridisch gedekt, wanneer je klant ontkent dat hij de brief heeft ontvangen. Incasso Mocht de betaling van je klant, ondanks dat je alle stappen hebt doorlopen, uitblijven, meld je dan direct bij FNV Zelfstandigen via 088- 0997010. Download via deze link en de button rechts onze handige brochure.

image

ZÓ ZET JE EEN GOEDE WEBSHOP OP 12 TIPS & TRICKS

Deze zomer startte FNV Zelfstandigen een leuke samenwerking met NU.nl. Op de website van NU.nl zullen aankomende maanden diverse interessante artikelen voor zzp'ers geplaatst worden. Deze maand een interessant artikel met tips van FNV Zelfstandigen over het succesvol opzetten van een webshop.

FNV Zelfstandigen ziet sinds het begin van de coronapandemie een toename van het aantal webwinkels. 'Ook zzp'ers die nooit aan een webwinkel dachten, maken hier nu gebruik van en willen hun online winkel na de coronacrisis voortzetten', zegt beleidsmedewerker Florian de Jager van FNV Zelfstandigen. 'Een webwinkel kan overigens prima naast een andere vorm van verkoop bestaan. Het vergroot juist je zichtbaarheid.' Daarnaast kun je als ondernemer het internet ook gebruiken als verkoopplaats. 'Door corona hebben online verkopen een enorme vlucht genomen. Zelfs mijn moeder koopt nu ook boeken en bijvoorbeeld slippers online.' Online aanwezig zijn kan dus zorgen voor meer klanten en kopers. Maar hoe maak je eigenlijk zo'n webshop?

Je leest het in onze gratis brochure 'Hoe zet je een webshop op'

image

NIEUWE KLANTEN WERVEN VIA SOCIAL MEDIA? ZÓ DOE JE DAT!

Uit het KvK-onderzoek ‘Gebruik social media door ondernemers’ blijkt dat veel ondernemers het nut van social media als marketinginstrument niet altijd even goed inzien. Ze hebben te weinig kennis van social media om er optimaal gebruik van te kunnen maken. Tijdgebrek is daarbij een vaak gehoord excuus, maar vaak ligt het probleem ergens anders.

Wanneer je klanten wilt werven via social media, dan heb je een slim en effectief plan nodig. Daarom hebben we in onze overzichtelijke brochure voor je op een rijtje gezet hoet je als zzp’er met de juiste stappen nieuwe klanten kunt werven via social media. Er zijn veel social media platformen, dus je moet goed weten welk platform jij het best kunt gebruiken. Ze zijn namelijk niet allemaal even geschikt om als marketingtool te gebruiken. Het hangt er allereerst vanaf op welk platform je doelgroep zich bevindt. Is dat Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram of misschien wel een combinatie van verschillende platformen? Het is belangrijk dat je je hier in verdiept, omdat ieder platform op een andere manier communiceert en ook ieder zo zijn eigen regels heeft. Je zal jouw strategie daarop moeten aanpassen.

Download onze brochure via deze link!

Deel deze pagina