INTERVIEW

Nynke is natuurpedagoog

'BUITEN KAN ALLES! KINDEREN ZITTEN VEEL TE VEEL BINNEN'

'BUITEN IN DE NATUUR ZIJN HEEFT EEN POSITIEF EFFECT OP DE KINDEREN EN MEDEWERKERS. DE KINDEREN HEBBEN LETTERLIJK MEER RUIMTE DAN IN EEN LOKAAL'

Nynke Zandhuis (28) is natuurpedagoog, trainer en coach ‘Ik ben al drie jaar zelfstandig ondernemer. Als Unynk, unieke Nynke. Ik kwam op die naam toen ik op Tinder mezelf als uniek typeerde. Toen zei iemand: "Wat leuk, dus jij bent Unynk". ‘Ik heb die jongen verder nooit meer gesproken, maar wel m’n bedrijfsnaam aan hem overgehouden', lacht ze.

Nynke volgde na het VWO de opleiding Ecologische Pedagogiek. 'Na m’n studie Pedagogiek heb ik een aantal maanden gereisd en wat gewerkt. Tot ik dacht: Ik wil zelf ook ondernemer worden. Dat heb ik een poosje gecombineerd met horecawerk, terwijl ik als zzp’er steeds meer richting kinderopvang en pedagogiek ging. Sinds een jaar doe ik alleen nog opdrachten die met kinderen en natuur te maken hebben. Zo werd het steeds specifieker en ben ik nu natuurpedagoog.’

RICHTING NATUUR

‘Mijn opleiding, ecologische Pedagogiek, was heel breed. Daarbij gaat het niet alleen om het kind zelf, maar ook om het hele systeem om het kind, zoals de ouders, de school en de verenigingen', legt Nynke uit. 'En buiten zijn heeft zo'n positief effect op de ontwikkeling van kinderen dat ik graag op die manier een steentje bijdraag.' ‘Ik zit al sinds m’n vijfde op scouting en sta al sinds m’n veertiende voor een scoutinggroep en daar voelde ik me al heel erg thuis. Ik had echt het gevoel dat ik bijdroeg als ik kinderen mee op pad nam. Van elk kind zien wat het toevoegt. Elk kind mag zichzelf zijn en is juist van toegevoegde waarde omdat ‘ie anders is. Dat gecombineerd met het buitenzijn, maakt eigenlijk nu dat ik van die hobby, die ik al sinds m’n vijfde heb, m’n dagelijks werk heb gemaakt. En ik word heel erg blij van de beweging die je buiten kunt hebben.’

‘Ik kan prima rondkomen van m’n werk. Soms zie ik op een forum voorbijkomen wat je volgens sommige andere ondernemers minimaal zou moeten verdienen om goed rond te kunnen komen. Dat zijn vaak bedragen waar ik alleen maar van kan dromen in mijn sector, dat krijg ik nergens. En de plekken waar ik het wel verdien, vragen zoveel voorbereiding dat het per uur toch weer tegenvalt.’

FINANCIEEL GEZONDERE SECTOR

‘Het zou in onze sector financieel gezien wel wat gezonder mogen. Daar zet ik me voor in. Als wij willen dat jonge mensen dit soort werk met kinderen gaan doen: naar buiten gaan en ze op die manier ondersteunen in hun ontwikkeling, dan moet dat wel beter betaald gaan worden. Ik kan prima rondkomen, daar heb ik niks over te klagen, maar ik woon alleen, in een sociale huurwoning. Dat is natuurlijk niet de standaard situatie van iedereen. Sommigen moeten een gezin onderhouden. Ik ben er echt van overtuigd dat wij als natuurpedagogen meer mogen verdienen!’

FLEXIBILITEIT EN ZELFSTANDIGHEID

Op dit moment werkt Nynke twee middagen per week voor een buiten-BSO. ‘Een heel toffe buiten-buitenschoolse opvang voor basisschoolkinderen in Amersfoort,’ legt ze uit. ‘Het heet Vrijland en is een jaar geleden gestart. Ik werk er sinds vlak na de start als zzp’er. Heel bewust als zelfstandige, want ik houd van de flexibiliteit en zelfstandigheid die dat geeft.’

POSITIEF EFFECT

‘Mijn werk bij Vrijland bestaat uit het ophalen van de kinderen en dan fietsen we met de bakfiets lekker naar het bos. We zijn sinds vorig jaar november maar drie keer binnen geweest; we gaan altijd naar buiten. Lekker onder een zeiltje als het regent. En buiten in de natuur zijn heeft heel positieve effecten op de kinderen en medewerkers. De kinderen hebben letterlijk meer ruimte dan in een lokaal. Ik vind het heel tof dat ik daar aan bij mag dragen.’

NATUURFUNCTIONARIS

Voor datzelfde Vrijland werkt Nynke ook als pedagogische coach en beleidsmedewerker. Daarnaast werkt ze een aantal dagen per week voor ABC’s, wat staat voor Amersfoortse Brede Combinatie. Dit zijn samenwerkingsverbanden van onderwijs, kinderopvang en welzijn die activiteiten organiseren, waarbij de ontwikkeling van kinderen centraal staat.

Nynke: ‘Voor die klus werk ik in twee wijken in Amersfoort als natuurfunctionaris samen met sport- en buurtcoaches, waarbij ik met activiteiten de verbinding met de natuur leg. Dus als andere organisaties, bijvoorbeeld scholen, iets met natuur willen, of buiten les willen geven, dan komen ze daarvoor bij mij.’

‘Kinderen vinden het heel fijn om even niet binnen te zijn en letterlijk meer ruimte te hebben. En ze vinden het heerlijk om je de oren van je hoofd te kletsen, hebben het nodig om eens tegen een andere volwassene dan ouders of juf te praten. Die persoonlijke aandacht waarderen ze ook heel erg. Zelf vind ik het heel mooi dat kinderen door buiten te zijn een andere kant van zichzelf leren kennen.’

‘Ik heb sinds kort besloten dat het echt bij kinderen en natuur blijft en dat ik niet óók nog met verandermanagement bezig wil zijn. Ik moet echt keuzes maken. Dat vond ik ook heel fijn bij het starten van m’n bedrijf: ik kan gewoon doen wat ik wil en waar ik me goed bij voel! Met experimenteren ben ik erachter gekomen wat ik écht wil en wat me het allermeeste trekt.’

CORONATIJD

‘Ik heb in de afgelopen twee coronajaren een maand of vijf TOZO (tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers) gekregen. De scholen en BSO’s gingen van april tot juni dicht, dus ik had van de een op de andere dag geen inkomsten meer. Toen ben ik naar mijn vriend in Zweden gegaan. In die maanden heb ik vanuit Zweden ‘Vakantie in huis’ opgezet. Een bedrijfje waarbij we programma’s aanboden die mensen thuis met hun kinderen konden gaan doen. Maar dat is uiteindelijk geen succes geworden. Toen de scholen weer opengingen heb ik bij verschillende kinderopvangcentra gewerkt. Ik ben ook nog als docent en projectbegeleider gewerkt op de hbo-opleiding Social Work. Wat ook heel leuk was om te doen. Een interessante periode. Ik vond het heel leuk om met studenten om te gaan, maar m’n hart ligt toch echt in de natuurpedagogiek. Dat vond ik wel een voordeel van de coronaperiode: dat ik ook andere dingen heb kunnen doen en op zoek kon gaan naar waar ik echt blij van werd. Daardoor weet ik nu echt zeker dat ik natuurpedagoog ben.’

GEEN KINDEREN

‘Mijn vriend Niklas, met wie ik vier jaar samen ben, woont in Zweden. Ik probeer ongeveer een week per maand bij hem te zijn in Zweden. Ik plan m’n klussen in de andere weken, ook een groot voordeel van zzp’er zijn natuurlijk. Hij kan niet zo makkelijk vrij nemen, want hij werkt op een school. Maar ik doe in die week bij hem in Zweden bijvoorbeeld mijn administratie en werk m’n to-do lijst af. Dat gaat prima en werkt voor ons beiden heel goed!’

'VROEGER WILDE IK JUF WORDEN. TOT IK DOORHAD DAT JE ALS JUF VOORAL BINNEN ZIT. NU BEN IK EIGENLIJK OOK JUF, MAAR BUITEN. DAT VIND IK NOG VEEL TOFFER'

SPIN IN HET WEB

Ik zou ooit nog heel graag kindertherapie in de natuur willen geven, met een eigen methode. Maar dat zijn dromen voor later, want eerst staat een grote nieuwe klus te wachten: ik ga op alle scholen in mijn twee ABC-wijken natuurlessen geven. Onder schooltijd met een klas naar buiten. Dat zijn wel tien scholen met soms acht of tien klassen of meer per school. Als ik voor de zomervakantie met al die klassen een ochtend naar buiten moet… Dat wordt hard werken! Dat red ik niet en dus ben ik druk bezig met de puzzel hoe ik dat met collega-natuurpedagogen ga invullen. Echt een soort netwerk en spin in het web!’

Deel deze pagina