INTERVIEW

'ALS ANDEREN HET NAAR HUN ZIN HEBBEN, GAAT HET BIJ MIJ BORRELEN'

Merlijn heeft een evenementenbureau: Plan A Events

'IK WILDE ZELF OOK IETS SUCCESVOLS OPZETTEN, IETS DAT HELEMAAL UIT MIJN EIGEN KOKER KWAM. DAT WERD 'CARSMASH' EN LATER 'MINDFULMEPPEN'

Wat in de jaren na zijn studie hbo Communicatie begon als een grap, groeide in een paar decennia uit tot een miljoenenbedrijf. Bij Carsmash.nl van de Amsterdamse Merlijn Boshuizen (45) kun je met sloophamer, golfclub of honkbalknuppel voor de lol met je collega’s, maar ook mindful en therapeutisch van je afmeppen. Maar Merlijn is van veel meer markten thuis. Wat dacht je van bedrijfsfeesten, sportevenementen, een feest in Praag of op de Wallen, of een Amerikaanse party schoolbus?

Merlijn is geen standaard ondernemer. Zijn geest lijkt 24 uur per dag bezig met het bedenken van evenementen die mensen blij maken. Na zijn studie Communicatie werkte hij onder meer bij een reclamebureau.

‘Een periode van lang leve de lol eigenlijk', vertelt Merlijn. ‘In die tijd, het was 2003, had een vriend een ideetje en vroeg me om iets met hem te gaan in de feestorganisatie. Voor toeristen die in Amsterdam hun bachelorparty wilden organiseren. Dat leek me wel lachen, dus dat zijn we samen begonnen. Een prijslijstje opgesteld, website de lucht in en binnen drie weken hadden we onze eerste boeking. In eerste instantie was dat keihard meezuipen op het feestje zelf en nog meer dingen doen, waarvoor ik nu mensen zou ontslaan als ze dat zouden doen', lacht hij.

‘Dat breidde snel uit naar het regelen van accommodaties, iets leuks voor overdag, ’s avonds het nachtleven en het feestje, een compleet arrangement zeg maar. Dat heb ik een aantal jaren naast mijn baan gedaan. In 2007 ben ik dat fulltime en voor mezelf gaan doen, en toen die vriend er een jaar later mee stopte heb ik het groter gemaakt en het verder uitgebouwd.’

‘Dat liep heel goed en lekker, maar ik heb altijd zelf ook iets willen bedenken. Ik hield steeds het gevoel dat ik iets succesvols wilde opzetten dat helemaal uit mijn eigen koker kwam. Zo bedacht ik onder meer 'Carsmash' en later ook 'Mindfulmeppen.nl'.’

RODE DRAAD

Bedrijfsfeesten, sportevenementen en vrijgezellefeesten bleven wel altijd de rode draad in Merlijns evenementenbedrijf Plan A. ‘In de loop van de jaren heb ik er van alles bij en naast gedaan', gaat hij verder. ‘Zo ben ik ook met 'Carsmash' begonnen. Plat gezegd: op een autosloperij auto’s kapot rossen. Net zo simpel als het klinkt. Ik vind het spelelement heel belangrijk. Ik ben zelf een groot kind en spelen vind ik heel belangrijk. Dat lijken we te verliezen als we ouder worden en dat vind ik zonde. Zo zijn bedrijfsevenementen en sportevenementen voorbeelden van een speeltuin voor volwassenen. En 'Carsmash' ook. Maar het mooie van de verdieping van 'Carsmash', die ik 'Mindfulmeppen.nl' heb genoemd, is dat mensen het behalve voor de lol, ook doen om zich er beter door te gaan voelen. 'Mindfulmeppen' is veel meer tailor made als 'Carsmash'.’

'IK BEN ZELF EEN GROOT KIND EN SPELEN VIND IK HEEL BELANGRIJK. DAT LIJKEN WE TE VERLIEZEN ALS WE OUDER WORDEN EN DAT VIND IK ZONDE'

'HET CONCEPT AUTOSLOPERIJ IS COMPLEET VERANDERD SINDS INTERNET'

‘In de jaren negentig kocht je je auto op de sloperij, als je niet zoveel geld had. Toen verdienden ze daar bakken met geld. Dat is nu, met Marktplaats en Autoscout heel anders. Het concept sloperij levert niks meer op en is compleet veranderd sinds internet. Tegenwoordig wordt een auto al total loss verklaard als er een distributieriem vervangen moet worden, die duurder is dan de auto zelf kost. Dé ideale plek voor Carsmash dus. Wij huren een hoek op de sloperij en kopen wat auto’s op waar mensen op los kunnen gaan.’

'MENSEN GAAN MET MINDFULMEPPEN ECHT EEN LAAG DIEPER. IK BEN ZELF OOK VAN DE ONTWIKKELING EN THERAPIE, DAT SOORT DINGEN. IK VIND HET EEN HEEL MOOIE VERDIEPENDE LAAG DIE IK NU OOK KAN AANBIEDEN'

MINDFULMEPPEN

‘Zo kwam er bij 'Mindfulmeppen' eens een vrouw wiens man aangereden en overleden was. Haar therapeut had haar gezegd dat ze heel veel agressie kwijt moest voordat ze met haar therapeutische proces verder kon. Die dame ging behoorlijk los bij ons. Maar we hebben in coronatijd ook ic-verpleegkundigen gehad die het even niet meer aankonden. Mensen gaan met mindfulmeppen echt een laag dieper. Ik ben zelf ook van de ontwikkeling en therapie, dat soort dingen en ik vind het een heel mooie verdiepende laag die ik nu ook kan aanbieden. Ik ben geen therapeut hoor. Als het wat heftiger wordt, doen we wel een intake waarbij ik inventariseer wat er speelt, wat de behoefte is. En dan gaan we ermee aan de gang. En dan kan het ook zijn dat we keihard rossen, helemaal in de emotie, tranen met tuiten en ikzelf eigenlijk ook. Dat vind ik zo mooi, mensen gaan uit hun hoofd, hun lichaam in en dan is er ruimte om contact te maken met wat er speelt. De een wil slaan, de ander wil meer met emotie en gevoel. En ik durf wel te zeggen dat het eigenlijk altijd wel goed komt, ook met heftige emoties.’

‘Die verandering van lollig entertainment en carsmashen naar het meer serieuze 'mindfulmeppen' heeft ook met mijn eigen verandering te maken', legt Merlijn uit. ‘Met de feesten begon ik toen ik 28 was, nu ben ik 45. Ik verander ook. Natuurlijk ben ik nog wie ik was, maar ik krijg ook meer diepgang en extra lagen, daar word ik ook gelukkig van.’

CARSMASH

In coronatijd was het 'Carsmash' dat Merlijns bedrijf hielp blijven bestaan. ‘Het was het enige bedrijfsonderdeel dat nog geld opleverde. Het was voor corona een klein deel van de omzet. Vanaf maart 2020 werd het de grootste omzet. Gelukkig begint dat procentueel weer minder te worden, doordat de andere dingen als de evenementen ook weer beginnen te lopen. Gelukkig heb ik financiële steun van de overheid gekregen en heb ik het zonder kleerscheuren overleefd. Nu lopen de boekingen weer binnen en gaan we weer aan de gang.’

TOEKOMST

‘In coronatijd hebben mensen me weleens gevraagd of dit is wat ik wil blijven doen. M’n vriendin kwam met vacatures aan en zo. Maar ik realiseerde me dat ik dit wil blijven doen. Het is ontzettend leuk en ik vind het belangrijk dat alles wat ik in mijn werk en leven doe, aan een paar dingen voldoet: het spelelement is belangrijk. Daarnaast word ik zelf gelukkig als ik zie dat andere mensen gelukkig zijn en ten derde moet het financieel interessant zijn. Ik moet er een leuk leven van kunnen leiden. Dat zijn de drie pijlers en daar voldoet dit werk aan. En op dit moment wil ik heel graag doorgaan met hoe het in februari 2020 ging. Het daar weer oppakken, want ik ben eigenlijk gewoon heel gelukkig met wat ik toen deed en nog steeds doe.’

‘Tegelijk sluit ik ook niet uit dat er nog weer andere dingen bijkomen. Zo heb ik een poosje terug bijvoorbeeld een Amerikaanse schoolbus gekocht, en die om laten bouwen tot een partybus. Heeft me een godsvermogen gekost, maar het is echt een dik luxe ding. Echt uniek, dat heeft nog niemand gedaan. Dat soort kleine dingen vind ik leuk om erbij te doen. Dan verhuur ik die bus met chauffeur en host erbij, ook voor partijen en feesten.’

‘In coronatijd heb ik zelfs ook een nieuw bedrijf opgezet: 'Peppertime.nl'. Daarmee organiseer ik hetzelfde als met Plan A event management, maar dan voor de Nederlandse markt. Van de complete organisatie van een vrijgezellenfeestje in Praag, tot een online evenement als een virtuele Wallenervaring of een online Bob Ross schilderworkshop als evenement. Ik houd van organiseren, helemaal als dat mensen gelukkig en blij maakt. Dan gaat er bij mij iets borrelen.’

'IK HOUD VAN ORGANISEREN, HELEMAAL ALS DAT MENSEN GELUKKIG EN BLIJ MAAKT. DAN GAAT ER BIJ MIJ IETS BORRELEN'

TOTAL LOSS

‘Met 'Carsmash' zijn we altijd op een sloperij. Daar ontvangen we dan een groep die los mag gaan op een auto. Kan ook als bedrijfsuitje bijvoorbeeld. We hebben een deal met een autosloper in Vijfhuizen, vlakbij Amsterdam. Die zet voor ons dan wat sloopauto’s klaar die kapot mogen. Zo hadden we eens een groep die losging op een auto die er ook geparkeerd stond, maar wat geen sloopauto bleek te zijn. Toen die man de volgende dag terugkwam om z’n auto op te halen, bleek ‘ie totalloss te zijn geslagen door een groepje dat die dag een bedrijfsuitje had.’

Deel deze pagina